ZIMSKE GUME

Ako živite u području koje zahteva vožnju po snegu i ledu zimska guma je veoma dobra odluka. Mnogi ljudi kažu “Ja mogu voziti sasvim dobro sa gumama za sve sezone”, to može biti tačno, ali ćete biti mnogo sigurniji sa zimskim gumama. Ljudi koji su vozili ceo svoj život sa gumama za sve sezone veoma su iznenađeni kada probaju vožnju sa zimskim gumama i iskusili su koliko su bolje zimske gume zimi, na snegu i ledu. Nadamo se sa će sledeće informacije učiniti da se osećate prijatnije u donošenju odluke o kupovini zimske gume.

KADA TREBA PREĆI NA ZIMSKE GUME?

Po novom zakonu o bezbednosti u saobraćaju na vozilu morate imati zimske pneumatike ukoliko se na kolovozu nalazi sneg ili poledica. Zimske gume će vam dati dodatnu vuču, kočenje i upravljivost koji su vam potrebni za pouzdanu vožnju na snegu i ledu. Sadrže specijalna gumena jedinjenja i poseduju dizajn gazećeg sloja prilagođen da i na niskim temperaturama guma ne gubi svoja svojstva. Gazeći sloj ostaje fleksibilan kako bi se sprečilo gomilanje snega i pomaže upravljivost vozila na ledu. Ispitivanja koja su sprovedena pri vožnji na ledu pokazuju da čak i pri brzini od 20km/h, vozila sa zimskim gumama se zaustavljaju za 1/2 do cele dužine vozila u odnosu na vozilo sa gumama za sve sezone. Bez zimskih guma povećane su šanse od podupravljanja i bežanja zadnjeg kraja vozila pa čak i okretanja na putu koje mogu dovesti do saobraćajnog udesa.

ABS

ABS (Anti-lock Brake System), ESP (Electronic Stability Program) kontrola trakcije i ostali slični sistemi na vozilu su dizajnirani da ograniče proklizavanje guma na podlozi i poboljšaju kontrolu vozila u različitim uslovima vožnje. Ovi sistemi su ključni za bezbednost, jer pomažu vozačima da zadrže kontrolu nad vozilom čak i u hitnim situacijama.

ABS je posebno važan jer sprečava zaključavanje točkova prilikom kočenja, omogućavajući vozaču da zadrži upravljivost i manevarsku sposobnost tokom kočenja. Ovo je posebno korisno na klizavim površinama poput mokrih ili zaleđenih puteva. ESP, sa druge strane, pomaže u održavanju stabilnosti vozila tako što automatski koriguje upravljanje i kočenje pojedinih točkova kako bi se sprečilo proklizavanje ili gubitak kontrole.

U normalnim uslovima, ovi sigurnosni sistemi funkcionišu automatski i neprimetno, pružajući dodatnu podršku vozaču. Međutim, tokom vanrednih okolnosti kao što su jako klizave površine ili nepravilnosti na putu, može doći do ograničenja ili aktivacije ovih sistema. Važno je imati na umu da ovo nije kvar, već normalno delovanje sistema kako bi se održala sigurnost vozila.

Ključno je redovno održavanje vozila i vožnja u skladu sa uslovima puta kako bi se maksimalno iskoristile prednosti ovih sigurnosnih sistema. Vozači takođe treba da budu svesni funkcija ABS-a i ESP-a kako bi znali kako pravilno reagovati u hitnim situacijama. Ovi sistemi su od suštinske važnosti za povećanje bezbednosti na putevima i smanjenje rizika od saobraćajnih nezgoda.

VOZILA SA 4×4 POGONOM NE KOČE BOLJE!

Veoma česta zabluda među vozačima SUV vozila i drugih vozila sa pogonom na sve točkove (4×4) jeste da ovi sistemi pružaju dodatnu bezbednost prilikom vožnje po ledu. Međutim, ova uverenja nisu u skladu sa stvarnošću. Iako pogon na sve točkove može olakšati pokretanje vozila sa klizavih površina i pružiti dodatnu trakciju u nekim situacijama, on nije magično rešenje za vožnju po ledu ili snegu.

Ključno je razumeti kako funkcioniše pogon na sve točkove u uslovima sa niskom trakcijom. Pogon na sve točkove omogućava raspodelu snage na sve točkove, što može biti korisno za pokretanje sa mesta na klizavoj podlozi. Takođe, tokom vožnje kroz krivine ili skretanja, pogon na sve točkove može pomoći u održavanju stabilnosti i kontrole vozila.

Međutim, ključni aspekt gde pogon na sve točkove ne može značajno pomoći je prilikom zaustavljanja ili usporavanja vozila na klizavim površinama. Zaustavljanje vozila zavisi pretežno od performansi kočnica i kvaliteta guma, a ne samo od pogona na sve točkove. Na ledu ili snegu, vozila bez obzira na vrstu pogona treba duže da zaustave nego na suvim putevima.

Stoga, vozači SUV vozila ili vozila sa pogonom na sve točkove ne smeju se oslanjati isključivo na tehnologiju pogona prilikom vožnje u zimskim uslovima. Umesto toga, treba da se pridržavaju bezbednih vozačkih praksi kao što su vožnja prilagođena uslovima puta, održavanje odgovarajuće razdaljine između vozila i pravovremeno korišćenje kočnica.

Dodatno, pravilna zimska oprema poput zimskih guma ili lanaca za sneg takođe su ključni faktori za bezbednu vožnju po ledu ili snegu. Sve ove mere zajedno doprinose većoj bezbednosti vozača i drugih učesnika u saobraćaju tokom zimskih meseci.

UPOTREBA ALL SEASON PNEUMATIKA

All season pneumatici nisu dizajnirani da pruže optimalne performanse u svim vremenskim uslovima. Umesto toga, oni predstavljaju kompromisno rešenje koje treba da bude adekvatno u različitim uslovima, ali neće pružiti istu efikasnost kao specifično dizajnirane gume za zimu.

Jedan od kompromisa kod all season guma je dezen gazećeg sloja koji nije tako agresivan kao kod zimskih guma. To znači da all season gume neće imati istu moć trakcije na snegu kao zimske gume, jer se brzo mogu zasuti snegom, smanjujući efikasnost.

Iako se sve all season gume označavaju sa M & S (Mud & Snow), što sugeriše da su prikladne za blato i sneg, u praksi je reč o kompromisu u hemijskom sastavu i dizajnu gazišta. Ove gume su testirane i pružaju dobre performanse u uslovima umerenih temperatura i manje količine snega, ali neće se dobro nositi sa jakim snežnim padavinama.

Ako očekujete vožnju po putevima sa umerenim do jakim padavinama snega, kao što je u našem podneblju, preporučljivo je nabaviti zimske gume označene simbolom planinskog vrha ili pahulje. Ove gume su specifično dizajnirane da pruže bolje prianjanje i upravljivost na snegu i ledu.

Sa druge strane, u oblastima sa vlažnom klimom i malom količinom snega, all season gume mogu biti prihvatljiv izbor, čak i bolji od zimskih guma. Ove gume pružaju dovoljnu trakciju u većini uslova bez ekstremnih zimskih padavina.

Uvek je važno uzeti u obzir specifične uslove vožnje i klimatske uslove prilikom izbora guma. Ako su zime u vašem regionu izrazito hladne i snegom bogate, investiranje u zimske gume može značajno poboljšati bezbednost i performanse vašeg vozila tokom zimskih meseci.

POLOVNE ZIMSKE GUME

Ne treba zazirati od polovnih guma i ne verovati svim pričama o njihovoj nesigurnosti. Polovne gume mogu biti pouzdane, posebno ako se nabavljaju iz zemalja kao što je Švajcarska gde se strogo primenjuju zakoni koji regulišu zamenu guma prema godišnjim doba i stanju istrošenosti. U Švajcarskoj se propisuje obavezna zamena guma prema vremenskim uslovima, što znači da se gume neće dovesti do potpune istrošenosti pre nego što budu zamenjene novim setom.

Naša ponuda polovnih guma iz Švajcarske uključuje i besplatnu ugradnju i balansiranje, što omogućava da se na licu mesta proveri ispravnost guma i njihovo stanje. Ovo smanjuje rizik i omogućava da se uoče eventualni nedostaci pre upotrebe.

Što se tiče izbora guma, važno je uzeti u obzir lokalne vremenske uslove. Ako očekujete vožnju po putevima sa umerenim do jakim padavinama snega, preporučljivo je koristiti zimske gume označene simbolom planinskog vrha ili pahulje. Ove gume su posebno dizajnirane za vožnju u zimskim uslovima i pružaju bolje prianjanje na snegu i ledu.

S druge strane, ako živite u oblasti sa vlažnom klimom i malo snežnih padavina, gume za sve sezone mogu biti bolji izbor od zimskih guma. All season gume, kao što je već napomenuto, pružaju dobre performanse u umerenim zimskim uslovima, ali nisu optimalne za ekstremno hladne i snegovite situacije.

U svakom slučaju, važno je redovno proveravati stanje guma bez obzira da li su nove ili polovne, kako bi se osigurala bezbednost i optimalne performanse prilikom vožnje u različitim uslovima.