Auto gume predstavljaju važnu komponentu koja okružuje naplatak točka kako bi prenela opterećenje vozila sa osovine kroz točak na tlo. Na taj način obezbeđuje vuču na površini preko koje se točak kreće.
Iako su današanje auto gume pneumatske, u početku su bile čvrste konstrukcije napravljene od kože i gvožđa. Preteča standardne pneumatske gume pojavila se 1847. godine. Konstruisao ju je škotski pronalazač Robert William Thomson. Međutim, njegova ideja nikada nije ušla u proizvodnju.
Četiri decenije kasnije John Boyd Dunlop napravio je prvu praktičnu pneumatsku gumu. Sintetičke gume razvijene su u laboratorijima Bayer-a 20-ih godina. Sledeći značajan korak usledio je 1946. kada je Michelin razvio metodu proizvodnje radijalnih guma.
Danas se auto gume prave od sintetičke gume, prirodne gume, tkanina i žica, zajedno sa određenim hemijskim jedinjenjima.
Sastav auto gume
Svaka guma se sastoji iz nekoliko komponenti. Unutrašnji sloj je hermetički, sintetički deo gume. Sledi obruč koji se sastoji od tankih tekstilnih vlakana, koja određuju snagu gume. Ojačanje čini deo koji povezuje ivicu sa ostalim elementima. Bočni zid gume čuva stranu gume od udara. Na njemu se nalaze oznake auto gume. Pojas se sastoji od tankih i izuzetno otpornih čeličnih žica. Posebni nultostepeni pojas čini sigurnosni deo gume. On ima zadatak da smanji zagrevanje od trenja i održi oblik gume. Dok omotač čuva od habanja i visokih
temperatura.
Oznake na auto gumama
Da biste bolje razumeli gume na svom vozilu potrebno je da znate šta predstavlja oznaka na njima. Ona se sastoji od niza brojeva i slova. Svaki od njih ukazuje na određenu karakteristiku. Prvi, trocifreni broj, označava širinu gume označenu u milimetrima. Ona se meri od najisturenije tačke spoljnog oboda gume do naijisturenije tačke unutrašnjeg oboda. Drugi, dvocifreni broj, nakon kose crte predstavlja procentualni odnos između visine bočnog zida i širine gume.
Slovo R znači da je guma radijalne konstrukcije. Ova oznaka je ista kod svih auto guma. Uz slovo R dolazi prečnik gume koji je izražen u inčima. On, ujedno, ukazuje i na prečnik felne na koji se guma montira.
Poslednji broj se odnosi na indeks opterećenja, tj. nosivosti. Njime je označena sertifikovana težina koju guma može da ponese pri maksimalnom bezbednom naduvavanju.
Nakon ovog broja sledi indeks brzine koji predstavlja maksimalnu dozvoljenu brzina koju guma može bezbedno da podnese. Iskazan je određenim slovom. Pri čemu slovo Q nosi najmanju vrednost (160 km/h), a slovo Y najvišu (300 km/h).
Šare na gumi
Gazeći sloj je najvažniji deo auto gume, jer dolazi u direktni kontakt sa putem. Samim tim njegova šara (dezen) ima ključnu ulogu u očuvanju performansi, kao što su dobro prianjanje, kočenje, upravljivost, niska buka…
Postoje 3 tipa šara na gumama.
Simetrična šara je najčešća. Kao što naziv kaže, ima isti dezen sa obe strane centralne linije. Obezbeđuje najniži stepen buke, manju potrošnju goriva i prijatnu vožnju. Nažalost, pokazuje smanjene perfomanse u vlažnim uslovima.
Asimetrična šara se sreće na all-season gumama. Karakteriše je 2 tipa dezena. Unutrašnji je dizajniran tako da istiskuje vodu i štiti od akvaplaninga. Dok spoljašnji obezbeđuje stabilniju vožnju u krivinama.
Usmerena šara ima dizajn u obliku slova V. Zahvaljujući takvom dezenu pruža maksimalneperfomanse. Naročito na mokrim putevima, snegu i blatu, te se nalazi na zimskim modelima guma. Veliki izbor svih vrsta guma vrhunskog kvaliteta možete pronaći u bogatoj ponudi kompanije GFD –GUME FELNE DANKO.