Balansiranje točkova
Balansiranje točkova, odnosno balansiranje guma kako se još naziva, jedna je od obaveznih vulkanizerskih usluga.
Verovali ili ne, ne postoje 2 potpuno iste gume na svetu. Bez obzira što su proizvedene od strane jednog proizvođača i pri istom proizvodnom procesu javljaju se razlike u težini. Iako minimalne, ove razlike mogu da izazovu probleme pri vožnju. Zbog toga je neophodno vršiti redovno balansiranje točkova.
Balansiranje točkova predstavlja proceduru kojom se vrši podešavanje sklopova točkova tako da se težina ravnomerno rasporedi po celom obimu gume i točka.
Zašto je važno da točkovi budu izbalansirani?
Glavni krivac za neravnotežu točkova na automobilu jeste svakodnevno habanje guma. Može se javiti i usled gubitka težine točka, nakon udarca. Naime, rupe na putevima, ivičnjaci, pa i šahtovi ne predstavljaju opasnost samo za felne, već i celokupni točak. Naročito kada su dotrajali ili oštećeni delovi trapa. Umesto da ublaže udarac oni ga, zapravo, prenose na točak dovodeći do disbalansa.
U pojedinim slučajevima gume mogu da ispadnu iz ravnoteže zbog predugog stajanja u mestu. Kada auto ostane parkiran predugo na jednom mestu bez pomeranja na gumama nastaju ravne tačke, koje kasnije izazivaju neravnotežu.
Točkovi koji nisu u ravnoteži ne samo da smanjuju udobnost pri vožnji, već stvaraju i niz problema. Pre svega, dovode do bržeg trošenja guma, kao i prevremenog habanja komponenti vešanja i upravljača, rotirajućih delova. Posledica toga jeste veće opterećenje na pogonski sklop i nepovoljna potrošnja goriva.
Kada je potrebno balansiranje točkova?
Neprijatno podrhtavanje volana jedan je od jasnih znakova da točkovi na prednjoj osovini nisu u ravnoteži. Vibracije se najčešće javljaju pri većim brzinama (preko 70 km/h). Mada su nekad primetne i pri manjim brzinama tokom vožnje kroz gradska naselja.
Imajte u vidu da vibracije volana mogu ukazivati i na neki drugi problem. Zato je potrebno da proverite da nije guma oštećena, savijen točak ili savijena felna. Zatim, da nije, možda, neispravan deo kočnice, pogona, motora ili vešanja.
Ukoliko su neizbalansirani točkovi zadnje osovine vibracije se teže primećuju, jer se javljaju na sedištima.
Osećaj da vaše vozilo vuče na jednu stranu, kao i neravnomerno ili brzo habanje gazećeg sloja, takođe, su znaci koji govore da je potrebno balansiranje točkova.
Stručnjaci naglašavaju da se balansiranje točkova treba obaviti pri svakoj zameni letnjih i zimskih guma, ali i nakon popravke guma. Preporučuju se i kada pređete više od 5.000 km. U slučaju ćešće vožnje po lošim putevima i makadamu vrši se na manjoj pređenoj kilometraži.
Kako se vrši balansiranje točkova?
Postoje dve metode za balansiranje točkova.
Ako je mala neravnoteža, statičko balansiranje je odgovarajuća tehnika. Sklop točka i gume se postavlja na vertikalni noseći uređaj sa vretenom za merenje balansiranja na jednoj osi. Teža strana će se nagnuti niže prema tlu od lakše strane.
Kada se utvrdi neravnoteža vrši se prilagođavanje pomoću tegova kako bi se uzele u obzir razlike u težini.
Za složenije slučajeve neravnoteže pneumatika, koristi se dinamičko balansiranje. Zasniva se na rotirajućim kompjuterskim balanserima koji vrše merenje gume na sve tri ose. Točak se rotira brzinom od 16-25 km/h do 88-96 km/h tako da senzori mašine hvataju svaku nesavršenost težine.
Kada je analiza završena, računar određuje koliku težinu i gde mehaničar treba da primeni prilagođavanje da bi izbalansirao pneumatik.
Balansiranje točkova, kao i druge vulkanizerske poslove, možete obaviti u kompanije GFD – GUME FELNE DANKO.